MYYK – 25 x vekst på seks måneder

MYYK – 25 x vekst på seks måneder
Utfordring

Hvordan bygge, lansere og skalere en helt ny merkevare?

Med MYYK ga vi oss selv den ultimate utfordringen: hvordan bygge, lansere og skalerer en helt ny merkevare innenfor en bransje som er dominert av store tradisjonelle aktører med dype lommer og en forkjærlighet for lavpris-kommunikasjon?

Vi var nødt til å finne en kommunikasjon som satte livsstil og kvalitet i førersetet, samtidig som vi fikk overbevist kunden om at MYYK sin direkte til konsument-modell faktisk ga deg det aller beste sengetøyet for pengene.

Løsning

En vekstklar butikk og masse innhold

Merkevare

Det nye norske soverommet

I arbeidet med utvikling og posisjonering av merkevaren jobbet vi rundt konseptet “det nye norske soverommet”.

Fra kundeundersøkelser visste vi at folk hadde et lite bevisst, og langt mindre lojalt, forhold til hvem de kjøpte sengetøy fra. Vi ønsket å skape noe vår målgruppe – millennials og generasjon-z – kunne identifisere seg med i større grad enn livløse interiørbilder eller drømmende bilder av unge kvinner som drar sengetøy langs strandkanten (true story).

Vi ville portrettere soverommene slik de fremstår i 2020, med de menneskene og situasjonene som oppstår der. Det betyr kjerne- og bonusfamilier, single, og ulike etnisiteter og seksuelle orienteringer. Store soverom, små soverom, litt rotete soverom, strigla soverom – alle type soverom.

Men mer enn noe annet trengte vi en kanalstrategi som sørget for at vi tjente penger på nye kunder fra dag én – dette ville gi oss vekstlikviditet til å skalere opp kundeanskaffelsen.

Nye kunder

Lønnsom skalering med miks av nye medier

Vi visste at vi ikke kunne konkurrere med etablerte aktører i tradisjonelle medier, så vi eksperimenterte oss frem til en kanalmiks bestående av betalt annonsering på Facebook og Instagram, sponsede søkeord, Google Shopping, samarbeid med mindre og litt større influencere, og et utvalg podcaster.

Etter noen måneder viste tallene våre at kundeverdien etter 90 dager var ganske konstant. Vi visste med andre ord hva vi kunne forvente å få igjen for hver nye kunde etter tre måneder.

Basert på dette satt vi et tak for kundeanskaffelse (CAC) og startet å eksperimentere oss frem til hvilke kanaler og budskap som ga oss de mest verdifulle kundene til lavest mulig kostnad.

Målet har hele tiden vært lønnsom skalering, med full kontroll på hvor alle markedsføringskronene ruller, så har vi anledning til øke budsjettene så lenge tallene tilsier det.

Med bruk av kohort-analyser vet vi kundeverdien fra forskjellige kampanjer og kanaler, som igjen informerer hvordan vi skalerer.

Pop-up og fysisk butikk

Vi tror fremtidens retailere er nødt til å ha fysisk tilstedeværelse, men at butikkene vil fungere mer som en møteplass enn et salgslokale.

Vi fikk testet ut hypotesen når vi gjorde en pop-up for MYYK over sommeren 2020, i tillegg fikk vi testet å samle kundedata på omnikanal-kunder gjennom Shopify sin POS-løsning. Eksperimentet svarte til forventningene og det planlegges permanente butikker fra 2021.

Teknologi

E-handelsrigg klar for vekst

MYYK har store vekstambisjoner over de neste årene og ønsket en e-handelsrigg som kan tåle vekst både digitalt og med egne fysiske butikker.
Valget falt på Shopify, med en roadmap som tilsier at løsningen skal gjøres headless i kombinasjon med Sanity i 2021. Dette gir en ekstremt robust e-handelsplattform i bunn, samtidig som vi får stor frihet til å jobbe med innhold tilpasset ulike flater.

Betalingsløsning ble gjort med Stripe og Vipps, nyhetsbrev og automatiserte e-poster håndteres av Klaviyo, og Yotpo sørger for at nettside, google shopping og sponsede søkeord blir beriket med anmeldelser. I tillegg spores og sendes all data til et eget analyseverktøy for kohort-analyser av kundeverdi.

Kundeverdi

Repeterende kjøp er nøkkelen til vekst

Kundeverdien øker med 30% etter 90 dager – og forholdet mellom kundeverdi og kundekostnad er på over 8.5. Det betyr at MYYK får tilbake 8,5 kroner i løpet av tre måneder for hver krone vi bruker for å skaffe en ny kunde. Det er vekst.

Nettbutikken har en konverteringsrate på rett over 2% til kjøp og i snitt over 35 påmeldinger til nyhetsbrev hver eneste dag.

Men kanskje viktigst av alt er tilstedeværelsen vi har bygget gjennom Instagram. x5 vekst over 6 måneder med en jevn engasjementsrate på 3%. I tillegg har vi bygget opp et lojalt nettverk av mikro-influencere og native-produsenter, som skal hjelpe oss å spre og bygge MYYK videre inn i 2021.

I løpet av det sitt første driftsår har MYYK gått fra 60.000 til over 1.5 millioner i omsetning per måned – og vekstkurven peker videre oppover.

resultat

Praktisere det
 man preker.

25x

I løpet av det sitt første driftsår har MYYK gått fra 60.000 til over 1.5 millioner i omsetning per måned – og vekstkurven peker videre oppover.

4.5

I våre betalte kampanjer i sosiale medier har vi en blandet ROAS på over 4.5 og i kanalmiksen vår av influencere og podcaster ligger ROAS på over 6.

30%

Kundeverdien øker med 30% etter 90 dager – og MYYK får tilbake 8,5 kroner i løpet av tre måneder for hver krone de bruker for å skaffe en ny kunde

2%

Nettbutikken har en konverteringsrate på rett over 2% til kjøp og i snitt over 35 påmeldinger til nyhetsbrev hver eneste dag.

3%

Men kanskje viktigst av alt er tilstedeværelsen vi har bygget gjennom Instagram. x5 vekst over 6 måneder med en jevn engasjementsrate på 3%.