Jernia
Økt snittkurv med automatisk anbefalingsmodul

Få produkter i handlekurven per ordre ga lav snittkurv på Jernia.no. Hvordan bruke innsikt og data om kjøpsmønster for å booste mersalget og øke snittkurven?

Økt snittkurv med automatisk anbefalingsmodul

Oppgaven fra A til Å i tre bullets

  • Innsikt avdekket at kjøp alt for ofte besto av en enkelt vare
  • Rich relevance-modul ble lagt til i en added-to-cart-visning
  • Vi ønsket en modul som enkelt kunne definere relevante produkter mens mer data om kjøpsmønster innhentes

Utfordringen

Etter å ha jobbet med tiltak for å øke trafikk og konverteringsgrad over en lengre periode, var neste steg å se på hvordan vi kunne øke antall varer per handlekurv i Jernias nettbutikk. Tall og innsikt gjorde det klart at et stort antall kunder handlet kun en vare per kjøp på Jernia.no.

Vi hadde allerede “Rich Relevance moduler” som genererer anbefalinger basert på andre kunders adferd på kategori- og produktsider, men ingen funksjonalitet eller visninger som kun hadde som oppgave å drive oppsalg og mersalg basert på det kunden puttet i handlekurven.
Jernia har et bredt produktsortiment med mange komplementære varer. Dette ga oss gode muligheter til å hjelpe kunden å finne flere relevante produkter!

Dette gjorde vi

Kjøpsbekreftelse og anbefalinger i samme visning! Vi ønsket uansett å gi brukeren en bekreftelse på at varen de har valgt er lagt i handlekurven, så hvorfor ikke anvende denne visningen til å orientere om komplementære varer?

Vi introduserte en ny visning som trigges hver gang en kunde legger en vare i handlekurven. Visningen inneholder også en full utlisting av produkter som kan være relevante for kunden.

Dermed orienteres kunden om bredden i sortimentet, samtidig som de eksponeres for de varene vi vet kunder ofte handler sammen (eller burde handle sammen).

MEN: Lav snittkurv ga oss lite data

“Rich Relevance moduler” og andre moduler som anvender data og algoritmer for å genere anbefalinger, trenger god data i bunn for å fungere.
Fordi kjøpsmønsteret over lang tid hadde vært få produkter i hver kurv, ville det være vanskelig å få gode anbefalinger av relaterte og komplementære varer.
Vi tegnet derfor tegnet opp og utviklet en egen modul hvor Jernia selv kunne definere hvilke produkter som skulle selges sammen med deres bestselgende varer. Typiske eksempler er grilltrekk og grillutstyr til griller.

Resultatet

Arbeidet med å øke snittkurven på Jernia.no har akkurat startet og vi venter fortsatt på å se varige virkninger. Videre brukertesting og optimering skal sørge for at vi når de målene vi har satt oss sammen med Jernia.

Vi ser allerede nå at modulen som presenterer komplementære varer til en større hovedvare dytter tallene i riktig retning. Vi ser også at vi trenger mer brukerdata for å kunne forbedre bruken av automatiske anbefalingsmoduler.

To be continued…