Innhold og nettbutikk for JUICE og Blender

Innhold og nettbutikk for JUICE og Blender
Mia Eckhoff for JUICE

Les hvordan vi skapte innhold gjennom ambassadørprogrammer for sportsbutikken JUICE. De var Norges første high-end sportsbutikk, med et livsstilskonsept som forente mote og sport. Med en populær butikk i Oslo, ønsket Juice å teste en bredere målgruppe med en nettbutikk.

Slik økte vi trafikk og salget på nett

Tross et solid og tydelig butikkonsept kommer ikke trafikken til en nyoppstartet nettbutikk av seg selv. Vi fikk derfor i oppgave å etablere Juice som en top-of-mind leverandør av klær for den aktive målgruppen, øke trafikken inn til nettbutikken og selvfølgelig øke konverteringen til thejuice.no.

Arbeidsmetodikk

Siden JUICE er en leverandør av kvalitetstøy i det øvre prissjiktet kunne ikke innholdet på nettsiden være noe dårligere. Med fokus på innhold som skulle hjelpe kundene å finne riktige produkter innenfor sine interesseområder og inspirere til aktiviteter knyttet til de ulike produktkategoriene til Juice, fikk vi opp en plattform som fungerte som en rådgiver og premissleverandør for kundene. Men dette alene trekker ikke trafikk inn på siden, og det kommer vi tilbake til.

Eget ambassadørprogram

Vi samlet et nettverk av leverandører som er inspirerende innenfor sine aktiviteter og i målgruppen til JUICE. Vi gikk systematisk gjennom Juice sine produktkategorier for å finne noen innenfor hvert segment, samtidig som vi så på hva vi trengte av innhold og hvilke styrker de ulike ambassadørene hadde.

Med noen som både er aktive innenfor en produktkategori og som har et skillset som kan gi godt innhold, får JUICE mye igjen fra ambassadørprogrammet Simpleness har utviklet. Det aller viktigste var selvfølgelig å finne inspirerende ambassadører som står for og passer for profilen til JUICE.

Digital markedsføring

Medieplassering har vært en viktig trafikkdriver inn til nettbutikken. Både for å bygge merkevare og for å sette Juice på retail-kartet til kundene som ikke visste at JUICE var et alternativ for dem.

Det vi imidlertid ser er at annonsering via Adwords har størst effekt på konverteringen, som til syvende og sist er viktigst for å kunne drive butikk. SEO-optimalisering har vært viktig for å få Juice høyere opp på listen av organiske treff i google.

Med ukentlige nyhetsbrev med innganger til det gode innholdet i nettbutikken og klare salgsincentiver kommer også trafikk, og deretter salg. Pakketert med innbydende design og spennende miljøbilder fikk vi en åpningsprosent og klikk-rate som er betydelig høyere enn gjennomsnitt for industri-kategorien JUICE tilhører.

Strukturert samarbeid

I tillegg til å utvikle og designe nettbutikk har Simpleness fungert som en strategisk rådgiver og redaktør av all kommunikasjon fra JUICE. Med en månedlig retainer på et visst antall timer fungerer vi som oppdragsgiver for ambassadører, innholdsprodusent, digital markedsfører og rådgiver for JUICE.

Det var utrolig viktig for oss å være helt samkjørte med- og ha et godt arbeidsforhold til Juice. God kommunikasjon og klar arbeidsfordeling, kombinert med månedlige statusmøter hvor to planer blir til en plan, har gjort at arbeidet med nettbutikk samsvarer med det som skjer i fysisk butikk og at vi fungerer som et godt team.

Tjenester vi leverte til JUICE:

→ Innholdsstrategi og publiseringsplan

→ Tone Of Voice-guide

→ Språkvask og desking for digitale flater

→ Konsepter og innhold for økt netthandel

→ Medieplassering

→ Tekstforfattere og copywriting

→ Tilgang på innholdsprodusenter med fagekspertise

→ Foto og film

→ SEO-strategi

→ Revidering og forbedring av innhold for SEO

Bilder fra samarbeidet 2018

Se noen av våre arbeider for JUICE

Mia Eckhoff for JUICE
Ambassadørene Skyblazers i terreng. Foto: Simpleness/Emil
Marte Ruus for JUICE
Marte Ruus for JUICE
Marte Ruus for JUICE
Patrick Stangebye for JUICE
Patrick Stangebye for JUICE
Patrick Stangebye for JUICE
Mia Eckhoff for JUICE
Mia Eckhoff for JUICE
Mia Eckhoff for JUICE
Foto: Emil Sollie
Foto: Emil Sollie
 JUICE ble med Erik og Hallvard på surfetur til Lofoten for å ta miljøbilder for Patagonia. Foto: Emil Sollie
Erik Botner for JUICE -Foto: Emil Sollie
Foto: Emil Sollie
Foto: Emil Sollie
Foto: Emil Sollie for Simpleness
Foto: Emil Sollie for Simpleness
Foto: Emil Sollie i samarbeid med Simpleness
Erik Botner i Lofoten for JUICE