Helthjem – Identitetsløft som stopper scrollen

Helthjem – Identitetsløft som stopper scrollen

Helthjem er en av Norges største fraktleverandører eid av Schibsted og Polaris. De gir deg en enkel og tidsbesparende måte å sende og motta pakker hjemmefra. Magien skjer over natten med hjelp fra deres veletablerte avisbud, slik at du kan våkne opp med dine favorittprodukter på dørmatten eller i postkassen.

UTFORDRING

Øke kjennskap post-pandemi?

I vinter ble vi kjent med teamet i Helthjem som hadde hatt merkbar vekst i lys av pandemiens netthandelboost. Likevel er det hard konkurranse om å være den foretrukne fraktleverandøren i utsjekken på nett. Klarer man gjennom et identitetsløft og markedsføring å gjøre Helthjem enda bedre likt av kundemassene i nettbutikken og for bruktsalg?

 

Den gamle profilen til Helthjem

Helthjem sin profil da vi startet samarbeidet: Preget av mye gult med hvit tekst som var vanskelig å lese. Mange av bildene speilet heller ikke hovedmålgruppen.

VÅR HYPOTESE

En tydelig avsender er lettere å huske

Etter innsiktsfasen fikk vi vite at storshopperen, gjerne kvinner, er hovedmålgruppen. Fra det vi så av merkevaren var det lite som appellerte til disse og vi fikk lov til å arbeide strategisk med både merkevarehåndbok, og kommunikasjons- og vekststrategi tidlig i samarbeidet. Oppgraderingen på alt, bortsett fra logo, ga merkevaren en mer tidsriktig og gjennomarbeidet grafisk profil. Da hadde vi masse å leke med i neste steg: løpende vekstsamarbeid.

 

Hovedmål: Bygge kjennskap

Vi higer ofte med å komme i gang med testing av markedsføringen før vi gjør revideringer av merkevarehåndbøker. I dette tilfellet var hovedmålet å øke kjennskap, som er en enklere jobb dersom merkevaren er tydelig og skiller seg fra konkurrentene. Derfor valgte vi å starte arbeidet med å revidere merkevarehåndboken.

Helthjem gikk fra en mer tradisjonell profil, til en mer leken Tone of Voice og uttrykk som gjenspeiler hovedmålgruppen. Merkevarehåndboken ga oss utallige maler og kombinasjoner av nye brandbilder, grafiske elementer, illustrasjoner, ikoner og fonter.

MARKEDSFØRING

På kanalenes premisser

Da brandbook og årsplanen var klar var vi raskt i gang med å teste vår nye tilnærming.

Tidligere hadde Helthjem jobbet mer tradisjonelt med markedsføring gjennom kampanjetopper, PR og sponsorater. Vår hypotese at kontinuerlig tilstedeværelse der hovedmålgruppen er hver dag ville gi mer målbare resultater – som gjør arbeidshverdagen morsommere.

Terminproduksjoner for always-on

For å få til dette deler vi inn året i terminer og får en variert og løpende produksjonsrigg for annonser bestående av alt fra video, influencere og tekstplakater med litt snert. Resultatet er hundrevis av forskjellige annonser, som vi lar algoritmene få leke seg med.

Kommunikasjonskonsept som rød tråd hele året

I tillegg til brandbook og terminproduksjoner inn i always-on har vi også utarbeidet et kommunikasjonskonsept. Målet var å tydeliggjøre kommunikasjonen, og skape høyere uhjulpen kjennskap med et konsept vi kunne bruke som overheng i kampanjer og always-on. Vi var opptatt av å forenkle, og ikke være for langt unna hva tjenesten faktisk består av. Resultatet å beskrive løsningen og kundereisen på 1-2-3 med en leken tvist.

Vi har levert: Konsept, AD, Lydlogo, Idéer til vårkampanje, implementering av kampanje, uttak til Tiktok, Snapchat, Meta og Youtube.

Les mer om Schmick, Schmack, Schmock-konseptet i kampanje

 

UX OG KUNDEREISE

Merkevarebygging gjennom heeele kundereisen

For oss er det viktig at det vi praktiserer er det vi preker. Det samme gjelder for kundene våre. Skal vi markedsføre et produkt, er det ekstra gøy når vi tror på produktet vi selger.

For Helthjem fikk vi parallelt med markedsføringen også arbeide med kundereise og UX i ukentlige sprinter. Vi har blant annet fått jobbe med Min Side, sporing, app-design og microcopy.

– Samarbeidet med Simpleness har vært veldig bra! Jeg opplevde at Simpleness rask forsto våre utfordringer og at vi har et samarbeid som flyter godt. Nå jobber vi sammen med å planlegge hvordan vi skal naile markedsføringen i 2023.

Sier markedssjef i Helthjem, Marte Grevle, til Kom24.