25. April 2018

Stamina fikk 2000 nye medlemmer – Uten priskutt

Hvordan rekruttere nye medlemmer i treningsbransjen uten rabatter eller salgsincentiver?

Stamina fikk 2000 nye medlemmer – Uten priskutt

Denne våren har vi fått en ny favorittkunde: Stamina. De glade damene bak markedsavdeligen i Stamina ga innholdsavdelingen en spennende utfordring denne våren. Vi skulle prøve å rekruttere nye medlemmer – uten de klassiske salgsinsentivene som priskutt og gratis gaver. I samarbeid med Stamina fant vi derfor ut at vi skulle:

  • Teste om vi trenger prisicentiver for å rekruttere nye medlemmer
  • Redusere churn ved å engasjere eksisterende medlemmer
  • Finne ut hvordan vi kan bruke sosiale medier smartere for å rekruttere nye medlemmer

Prosessen er vår beste venn

Så. Hvis du har klikket deg litt rundt på Simpleness.no, har du sikkert fått med deg at vi er ekstremt opptatt av prosess. Når vi lager digitale kampanjer, er løpet lenger enn planlegging, produksjon og lansering. Vi skal også analysere, optimalisere og eventuelt kutte og justere det som ikke fungerer underveis. For det er alltid noe som ikke fungerer – og da kan vi altså: feile, lære OG gjøre noe med det, mens kampanjen fortsatt pågår.

Innhold som hjelper

Vi har i samarbeid med Stamina produsert masse snasent treningsinnhold. Vi har blant annet vært ute i felten og snakket med eksisterende medlemmer, laget treningsprogrammer og kostholdsråd med tilhørende filmer og en bønsj med annonser (faktisk 250 stk. puh!). Resultatet ble et automatisert kommunikasjonsløp over 6 uker til alle nye medlemmer – og de som vervet medlemmer. Vi ønsket å innrullere medlemmene slik at de føler seg ivaretatt de seks første ukene i medlemskapet. Når det kommer til trening kan vi vel alle være enige om at de første 6 ukene er de tyngste også? Dermed gir vi de nye medlemmene et verdifullt og nyttig insentiv, samtidig som vi forhindrer at de føler seg rådville på treningsstudioet og dermed slutter å trene.

Innsikt: En lokal helt er en helt du kan stole på.

Du vil jo ha hjelp fra en tilgjengelig treningspartner når du først skal i gang med vårrengjøringa. Styrken til Stamina ligger i det lokale samholdet. Med satsninger i andre og mindre fylker enn Oslo, bærer miljøet på sentrene preg av nærere relasjoner og tettere bånd mellom ansatte og medlemmer. Stamina vil være din lokale hjelper fremfor en stor og utilgjengelig treningsenterkjede (med en umulig kundeservice.. De som vet, vet). Vi bestemte oss derfor for å dyrke dette i alt av innhold og kommunikasjon i forbindelse med kampanjen.

Men hvordan dyrke treningsmotivasjon i lokalsamfunnet?

Ved å bruke faktiske medlemmer og ansatte blir Stamina en tilgjengelig medhjelper og trofast heiagjeng, med medlemmets beste i sentrum. Se for deg at du hver uke får et nytt treningsprogram med en motiverende video, sunne kostholdsråd og intervjuer med den faktiske målgruppen om hvordan de når sine mål! Jada, internett har sikkert mye lignende innhold allerede, men når du får det i innboksen… til riktig tid… fra treningssenteret ditt, føler du deg fulgt opp på en annen måte enn om du taster inn “treningsprogram”i søkefeltet til google.

Så satt vi der med masse deilig innhold som vi bare lengtet etter å få gitt ut til folket.

Distribusjonen angrep vi også med et lokalt mindset. Med annonsering basert på områder med en bestemt radius rundt sentere og senterclustere (i store byer som Bergen og Bodø), fikk vi peilet oss spesifikt inn på relevante, prospektive kunder med et Staminasenter innen rimelig rekkevidde.

Resultat?

2000 nye, aktive og glade Staminamedlemmer etter kampanjeperioden!