Stamina Trening
Fikk 2000 nye medlemmer – uten priskutt

Denne våren skulle vi rekruttere nye medlemmer – uten de klassiske salgsinsentivene som priskutt og gratis gaver.

Fikk 2000 nye medlemmer – uten priskutt

Utfordringen

Vi ønsket å innrullere medlemmene slik at de føler seg ivaretatt de seks første ukene i medlemskapet. Dermed gir vi de nye medlemmene et verdifullt og nyttig insentiv, samtidig som vi forhindrer at de føler seg rådville på treningsstudioet og dermed slutter å trene. Styrken til Stamina Trening ligger i det lokale samholdet.

Med satsninger i andre og mindre fylker enn Oslo, bærer miljøet på sentrene preg av nærere relasjoner og tettere bånd mellom ansatte og medlemmer. Vi bestemte oss derfor for å dyrke dette i alt av innhold og kommunikasjon i forbindelse med kampanjen.

Staminas PT-sjef Jørn Stian Dahl tar Stamina-medlemmene gjennom et 6 ukers splittprogram.

Våre mål for kampanjen

Før vi satte i gang arbeidet med kampanjen definerte vi målene våre i samarbeid med Stamina.

  • Teste om vi trenger prisicentiver for å rekruttere nye medlemmer
  • Redusere churn ved å engasjere eksisterende medlemmer
  • Finne ut hvordan vi kan bruke sosiale medier smartere for å rekruttere nye medlemmer

Dette gjorde vi

Ved å trekke frem faktiske medlemmer og ansatte blir Stamina en tilgjengelig medhjelper og trofast heiagjeng, med medlemmets beste i sentrum.  Hver uke får det nye medlemmet et nytt treningsprogram med en motiverende video, sunne kostholdsråd og intervjuer med den faktiske målgruppen om hvordan de når sine mål.

Distribusjonen angrep vi også med et lokalt mindset. Med annonsering basert på områder med en bestemt radius rundt sentere og senterclustere (i store byer som Bergen og Bodø), fikk vi peilet oss spesifikt inn på relevante, prospektive kunder med et Staminasenter innen rimelig rekkevidde.

Simpleness reise til Drøbak og tok kampanjebilder til produksjonen. Disse ble brukt til både redaksjonelle artikler og annonser. Foto: John Tøsse Kolvik.

Modeller i fotoproduksjonen er Staminas egne medlemmer. Foto: John Tøsse Kolvik.

PT- Andrea og hennes kunde. Foto: John Tøsse Kolvik.

Resultat

Kampanjen ble rullet ut over 6 uker og sikret Stamina 2000 nye medlemmer etter avsluttet kampanjeperiode. Eksisterende medlemmer fikk også tilbud om å motta programmet på e-post, noe mange benyttet seg av.

Analyse underveis i kampanjeperioden sørget for at vi kunne justere budskap og visuelt uttrykk for optimal konvertering og fordele budsjettet hensiktsmessig.

 

Veien videre

Siden vi er så heldige å ha en driftsavtale med Stamina fortsetter samarbeidet videre, både gjennom kampanjer og månedlig drift av innhold og distribusjon.  Målet er å styrke Staminas innholdsunivers gjennom godt innhold og SEO, og dermed redusere behovet for salgskampanjer.

 

Staminas engasjerte medlemmer stilte mer enn gjerne opp til intervju og fotoshoot. Foto: John Tøsse Kolvik.