Jernia
Optimalisering av kjøpsflyt bidro til 150% økt omsetning

Jernia har som målsetning å bli ledende i det norske markedet ved å kombinere fysiske butikker med netthandel og digitale løsninger. Gjennom et strategisk samarbeid har vi hjulpet Jernia med å komme flere steg nærmere målet.

Optimalisering av kjøpsflyt bidro til 150% økt omsetning

Oppgaven fra A-Å i tre bullets

  • Brukertesting avdekket kritiske UX-feil
  • Ideer til ny og forbedret kjøpsflyt ble raskt validert gjennom prototype
  • Flaskehalser ble fjernet og mer enn doblet konverteringsprosent for kjøp

Utfordringen

Jernia har som målsetning å bli ledende i det norske markedet ved å kombinere fysiske butikker med netthandel og digitale løsninger. Gjennom et strategisk samarbeid har vi hjulpet Jernia med å komme flere steg nærmere målet.

Problemet til Jernia var ikke at det manglet besøk fra potensielle kunder i nettbutikken, men at alt for få gjennomførte et kjøp eller bestilte en vare for henting i butikk. Her var utfordringen klar; hva kan vi gjøre for å øke konverteringen fra besøk til kunder?

FORUTSIGBAR OPPLEVELSE: To flyter hindrer handlekurv med utilgjengelige varer

FORUTSIGBAR OPPLEVELSE: To flyter hindrer handlekurv med utilgjengelige varer

Dette gjorde vi

Jernia tilbyr både kjøp direkte fra nettbutikken for hjemlevering, men også muligheten for “klikk & hent”, som betyr at kunden kan bestille en vare i en av Jernia sine 109 butikker og hente den selv.

Vi gjennomførte noen enkle brukertester som raskt avdekket noen kritiske feil i den eksisterende brukerflyten. Besøkende forstod ikke hvilke varer som kunne kjøpes direkte fra nettbutikken eller hvilke varer som kunne bestilles for henting i de forskjellige butikkene.
Vi tegnet opp forslag til ny kjøpsflyt som tydeligere skillet mellom nettkjøp og klikk&hent bestilling, samtidig som vi sørget for at brukeren så tidlig som mulig forstod hva som var tilgjengelig hvor. Deretter satte vi sammen skissene i en rask prototype og gjorde en ny brukertest.
Disse tiltakene kombinert med et utvidet varelager, ga synlige forbedringer. Brukerne fant mye enklere frem og synes det var intuitivt og enkelt å bruke “klikk & hent” alternativet. Vi kodet opp prototypen og til slutt gjorde vi noen siste detaljeringer på designet basert på den siste brukertesten.

 

Resultatet

Etter at den reviderte kjøpsflyten ble lansert så vi med en gang forbedringer på konvertering på tvers av alle trafikkanaler. Vi fikk tatt vekk flere flaskehalser, og besøkende som tidligere forlot nettbutikken konverterte nå til kunder. Fire måneder senere snakker tallene for seg selv:

 

113%

Økt konverterings-frekvens for kjøp (netthandel og bestilling til butikk)

150%

Økt omsetning

180%

Økt transaksjoner

 

*alle tall er sammenlignet med samme periode fra foregående år

4 måneder senere snakker tallene for seg selv:

113%

Økt konverteringsfrekvens for kjøp (netthandel og bestilling til butikk)

150%

Økt omsetning

180%

Økt transaksjoner

 

*alle tall er sammenlignet med samme periode fra foregående år