Dyreparken
Designforbedringer bidro til 22 prosent økt nettsalg

Hvordan øke salg og konvertering ved gi hver besøkende en unik kundereise avhengig av behov?

Designforbedringer bidro til 22 prosent økt nettsalg

 

Oppgaven fra A til Å i tre bullets

  • Forbedre brukerflyt i nettbutikken
  • Gjøre «sunk cost» til en del av brukerreisen
  • Vise riktige oppsalgsprodukter til riktig kunde

 

Utfordring

I samarbeid med Braathens IT-solutions, jobber vi kontinuerlig med å designe og utvikle en booking-løsning som håndterer Dyreparken sitt store utvalg av opplevelser. Alt fra enkeltbilletter, overnatting på hotellet, billetter til Kaptein Sabeltann-forestillingen og mindre tilleggsprodukter.

I innsiktsfasen så vi at det var stor forskjell på behovet til de som skulle ha en enkeltbillett til parken og de som ønsket å bestille et 3-dagers opphold på Sjørøverhotellet. Dette og en hel del andre hypoteser la et godt grunnlag for videre arbeid med å øke konverteringen til Dyreparken i Kristiansand.

Dette gjorde vi

Det beløpet kunden allerede har brukt er kjent som «sunk cost» (eller sunken kostnad om du vil). Etter at brukeren har booket og betalt for en opplevelse, vil betalingsvilligheten etter en gitt tid bli større. Derfor er det viktig at kommunikasjonssirkelen ikke sluttes etter at en kunde har bestilt et produkt.

Det finnes mange anledninger til å gi brukeren flere oppsalgsmuligheter – uten at det føles påtrengende for brukeren. En av målsettingene var derfor å gjøre det mulig for Dyreparken å promotere riktige oppsalgsprodukter, til riktig tid, til riktig bruker.

Arbeidet startet med å restrukturere hvordan produktene var satt sammen. På denne måten ble hovedproduktene tydeligere presentert og det ble enklere for brukerne å forstå hva de ville ha.

Resultatet

Visning av riktige oppsalgsprodukter bidro til en 11% økning av snittkurv. I tillegg økte det totale nettsalget med 22%.